;
Skip to content

Elektros sutartis pasikeitus savininkui: ką būtina žinoti?

  • by

Planuojate įsigyti naują nekilnojamąjį turtą: butą ar namą? Tikriausiai žinote, kad gyvenamosios paskirties turto savininko keitimo procesas – nemenkas iššūkis: jūsų laukia daug dokumentacijos ir teisinių reikalavimų. Kaip nepasiklysti šiuose savininko keitimo proceso labirintuose? Ką daryti, kad tokie žingsniai kaip elektros sutartis pasikeitus savininkui būtų įgyvendinti kuo sklandžiau? Svarbiausią informaciją pateikiame šiame straipsnyje. 

Savininko keitimo procesas: svarbiausi dokumentai 

Pirmiausia, svarbu suprasti, jog kiekvienas būstas, jo nuosavybės istorija ir techniniai duomenys yra skirtingi. Dėl to, skiriasi ir kiekvieno nekilnojamojo turto objekto pardavimo-pirkimo eiga. Vis dėlto, įprastai, vykstant būsto pardavimo-pirkimo procesui, reikalingi svarbiausi dokumentai. Juos ir aptarkime.

Didžiąją dalį sandoriui reikalingų pažymų ir dokumentų galima parengti tik artėjant susitikimui notarų biure. Vis dėlto, dalis dokumentų gali būti paruošti iš anksto. Todėl iš pradžių esamas savininkas turi pateikti tvarkingus nuosavybės dokumentus: paveldėjimo teisės liudijimą, privatizavimo, dovanojimo ar kitą sutartį, kuri pagrindžia NT įsigijimo būdą. 

Taip pat svarbu žinoti, kad pardavimo metu esamas savininkas turės pateikti nekilnojamojo turto registrų pažymą (ją galima užsisakyti Registrų centre). Tiesa, joje negali būti pardavimą apribojančių faktorių, tokių kaip skolomis apribotas ar įkeistas būstas. 

Nekilnojamojo turto, buto ar namo, pardavimui reikalinga ir inventorizacijos byla. Ši schema liudija, kad būsto planas yra baigtinis. Svarbu žinoti, kad byla, kuri pateikiama būsimajam savininkui notarinio sandorio metu, turi rodyti dabartinį (esamąjį) objekto išplanavimą. 

Ruošiant dokumentus notariniam sandoriui, esamasis būsto savininkas privalo pateikti ir daugiau dokumentų. Vienas iš jų – atsiskaitymo už komunalines paslaugas ir bendrijos pažyma (jei butą ar namą administruoja bendrija). Taip pat būsto pardavimo proceso metu savininkas turi pateikti energinio naudingumo sertifikatą (šį dokumentą galima užsisakyti notarų biure arba tiesiai iš įgaliotų sertifikavimo specialistų). Ir žinoma, notariniam sandoriui reikalingas nekilnojamojo turto registro išrašas ir pardavimo pažyma. 

Kokius dokumentus svarbu turėti būsimajam būsto savininkui? Galiojančią asmens tapatybės kortelę / pasą (galiojantį asmens dokumentą turi turėti ir esamasis būsto savininkas). Taip pat sutartį su kredito įstaiga dėl paskolos suteikimo / garantinį raštą (tokiu atveju, jei turtas yra perkamas ne asmeninėmis lėšomis).

Jei visi šie dokumentai yra tvarkingi, nekilnojamojo turto savininko keitimo procesas turėtų būti sklandus. Beje, jeigu norima sutaupyti dar daugiau laiko, preliminarų priėmimo-perdavimo aktą (kurį sudaro būsto savininkas ir pirkėjas) galima pasirašyti ir prieš einant pas notarą. Tą paprasčiausia padaryti tiesiog telefonu. Nemokamą paslaugą teikia https://perdavimoaktas.lt. Pasirašius priėmimo-perdavimo aktą, dokumentas iš karto atsiduria tiek pirkėjo, tiek pardavėjo el. pašto dėžutėse. Pas notarą belieka tik jį patvirtinti. 

 Vis dėlto, tai ne vienintelė informacija, kurią būtina žinoti keičiantis būsto savininkui. Todėl toliau aptarsime niuansus, kuriuos būtina žinoti norint tinkamai perleisti elektros tiekimo sutartį. 

Elektros tiekimo sutarties perleidimas – veiksmai ir reikalingi dokumentai

Svarbu suprasti, kad pas notarą pasirašius nekilnojamojo turto pirkimo-perdavimo aktą, būsto pirkimo-pardavimo procesas dar nesibaigia. Kitas žingsnis – komunalinių paslaugų tiekimų sutarčių perrašymas. Aptarkime, kokių veiksmų turėtų imtis būstą parduodantis savininkas. O vėliau išsigryninsime, ką svarbu žinoti naujajam nekilnojamojo turto šeimininkui. 

Taigi, butą ar namą pardavęs asmuo pirmiausia turi nutraukti elektros energijos tiekimo sutartį. Tą padaryti nėra itin sudėtinga: būsto pardavėjas, savo elektros tiekėjui, turi pateikti prašymą nutraukti sutartį. Taip pat – apskaitos prietaisų rodmenų sudarymo aktą (jei toks buvo pasirašytas pas notarą). O jeigu besikreipiantis asmuo nėra savininkas, jis turi pateikti ir būsto savininko įgaliojimą ar rašytinį įgaliojimą. Visus šiuos žingsnius galima atlikti internetu arba klientų aptarnavimo centre. Tą patį veiksmą būtina atlikti ir su kitais komunalinių paslaugų tiekėjais. 

Ką privalo žinoti naujasis nekilnojamojo turto savininkas?

Esate naujasis nekilnojamojo būsto savininkas? Jei norite, kad elektros sutartis jums būtų perduota sėkmingai, turite laikytis plano. Jį ir aptarkime.

Pirmiausia, įsitikinkite, kad senasis būsto savininkas nutraukė elektros energijos tiekimo sutartį ir pateikė visus reikalingus dokumentus. Jei viskas padaryta, turite sudaryti pirkimo-pardavimo ir paslaugų tiekimo sutartį su elektros tiekėjų. Remiantis IGNITIS ir ESO pateikiamais duomenimis, tam jums reikės šių dokumentų: 

  • nekilnojamojo turto registro išrašo (arba kito dokumento, kuris patvirtina jūsų teisę valdyti būstą);
  • pasirašytas rodmenų suderinimo aktas (pardavėjo ir pirkėjo);
  • elektros apskaitos prietaiso numeris;
  • prašymo sudaryti sutartį kopijos;
  • patalpų nuomos sutarties kopiją (jei patalpos išnuomotos);
  • pasirašyto Trišalio susitarimo, jei turtas valdomas nuomos, panaudos ar kitu nuosavybės teisės pagrindu, kopijos;
  • įgaliojimo pasirašyti sutartį kopijos (jeigu prašymą teikia ne pats savininkas, o jo įgaliotas asmuo).

Pateikite šiuos dokumentus elektros tiekėjui ir elektros sutartis jums bus sėkmingai perduota. 

Dažniausiai pasitaikančios problemos ir jų sprendimo būdai

Jau tikriausiai supratote, kad komunalinių paslaugų tiekimo sutarčių perrašymas – svarbus žingsnis parduodant-įsigyjant naują būstą. Vis dėlto, dažnai žmonės šį veiksmą pamiršta padaryti – tai viena iš dažniausiai pasitaikančių problemų, atsirandančių savininko keitimo proceso metu. 

Dar viena dažna problema – reikiamų dokumentų neparengimas. Taip gaištamas laikas, procesas prailgėja. Tam, kad taip nenutiktų, norime pabrėžti konsultavimosi su specialistais svarbą. Jeigu planuojate parduoti ar pirkti nekilnojamojo turto objektą, kreipkitės į teisės ar nekilnojamojo turto specialistus, kurie jums padės susidėlioti visą žingsnių planą, aiškiai pasakys, kokie dokumentai ir kada yra reikalingi. 

Beje, panagrinėkime ir dar vieną dažną situaciją, kuri, būsto savininko keitimo procese, sukelia nepatogumų. Tai – ginčai, kylantys tarp turtą parduodančio savininko ir komunalinių paslaugų tiekėjų. Štai, pavyzdžiui, 2023 metais VERT (Vidaus energetikos reguliavimo tarnyba) išnagrinėjo ginčą, kilusį tarp elektros vartotojo (buvusio nekilnojamojo turto savininko) ir elektros tiekėjo.  Vartotojas tikėjosi, kad pardavęs savo būstą elektros sutartį galės tiesiog perrašyti naujajam savininkui, tačiau tiekėjas informavo, kad to padaryti nėra galima. Pagal teisinius reglamentus, būtina sutartį nutraukti ir sumokėti nustatytą mokestį už sutarties nutraukimą, kai šios terminas dar nėra pasibaigęs. 

VERT atkreipė dėmesį, kad pardavėjas, pardavęs būstą, turi prievolę nutraukti paslaugų tiekimo sutartį. Tuo tarpu pirkėjas privalo pasirašyti naują sutartį. Perrašyti sutarties naujojo savininko vardu nėra įmanoma. Taigi, dar kartą pabrėžiame, kad norint išvengti nesklandumų, svarbu kreiptis į teisininkus arba nekilnojamojo turto specialistus. Tokiu būdu procesas bus trumpesnis ir sklandesnis. 

Dažniausiai užduodami klausimai

Straipsnio pabaigoje norime apibendrinti visą aprašytą informaciją. Pateikiame ją klausimų ir atsakymų formatu: 

  1. Kokiais dokumentais privalo pasirūpinti savininkas, parduodantis savo nekilnojamąjį būstą (butą ar namą)?

Pirmiausia, būsto savininkas turi pasirūpinti, kad jo asmens tapatybės dokumentas (ID kortelė arba pasas) būtų galiojantys. Taip pat savininkas turi turėti nuosavybės dokumentus (pagrindžiančius NT įsigijimo būdą), nekilnojamojo turto registro pažymą, inventorizacijos bylą, atsiskaitymo už komunalines paslaugas ir bendrijos pažymą, energinio naudingumo sertifikatą, nekilnojamojo turto registro išrašą ir pardavimo pažymą. 

  1. Kokias dokumentais privalo pasirūpinti nekilnojamojo turto pirkėjas? 

Galiojančiu asmens tapatybės dokumentu (ID kortele ar pasu), sutartimi su kredito įstaiga dėl paskolos suteikimo (jeigu perkama ne asmeninėmis lėšomis).

  1. Elektros sutartis pasikeitus savininkui: kokius veiksmus turi atlikti nekilnojamąjį turtą parduodantis asmuo?

Būstą parduodantis asmuo privalo nutraukti sutartį su elektros tiekėju. Tą padaryti nesunku: reikia pateikti sutarties nutraukimo prašymą, sudarytą prietaisų rodmenų aktą. Jei sutarties nutraukimas yra išankstinis, reikia susimokėti nutraukimo mokestį (jei toks nurodytas sutartyje).

  1. Elektros sutartis pasikeitus savininkui: ką turi žinoti naujasis nekilnojamojo turto šeimininkas? 

Naujasis būsto savininkas turi sudaryti naują sutartį su elektros tiekėju. Tam jam reikės šių dokumentų: nekilnojamojo turto registro išrašo, abiejų pusių pasirašyto rodmenų suderinimo akto, elektros apskaitos prietaiso numerio, prašymo sudaryti sutartį kopijos. Jei būstą ketinama nuomoti (jis jau yra išnuomotos) reikės ir daugiau papildomų dokumentų. 

  1. Kaip išvengti nesusipratimų keičiantis būsto savininkui?

Svarbu suprasti, kad būsto pardavimo-pirkimo procesas – ilgas ir gana keblus. Todėl rekomenduojama naudotis teisininkų arba nekilnojamojo turto ekspertų paslaugomis. Jie pakonsultuos ir sudėlios žingsnių planą, ką ir kada daryti bei kokių dokumentų prireiks. 

Informacijos šaltiniai:

  1. https://www.eso.lt/web/duk/sutarties-sudarymas-187#!faq590
  2. https://ignitis.lt/lt/duk/sutartys/nepriklausomas-elektros-energijos-tiekimas/kaip-sudaryti-nepriklausomo-elektros-tiekimo-sutarti-pasikeitus-objekto-savininkui
  3. https://ntministerija.lt/dokumentai-butini-nekilnojamojo-turto-sandoriui-ivykdyti
  4. https://perdavimoaktas.lt/ 
  5. https://www.regula.lt/Puslapiai/naujienos/2023-metai/2023-01-17/pasikeitus-objekto-savininkui-elektros-pardavimo-sutartis-jam-nera-perrasoma.aspx
Populiarios paieškos